TEORI PERKEMBANGAN
Pada peringkat ini juga ia
dapat kepuasan daripada aktiviti sekitar mulut iaitu menghisap, menelan,
mengigit dan mengunyah makanan. Jika pada tahap ini kanak-kanak tidak merasa
puas, mereka dianggap gagal dan akan mempengaruhi personaliti.
2, Tahap yang seterusnya ialah anal iaitu
kanak-kanak yang berumur 1 hingga 3 tahun.
Pada peringkat ini mereka tertumpu
kepada proses pembuangan air besar dan air kecil, ia berlaku di sekitar dubur.
Personaliti kanak-kanak dipengaruhi oleh cara ibu bapa melatih mereka. Jika
berlakunya paksaan, personaliti kanak-kanak akan menjadi kelam-kabut,tidak
berdisiplin serta suka membazir dan ini berlakunya kegagalan.
3. Pada tahap yang ketiga ialah tahap falik iaitu
kanak-kanak yang berumur 3 hingga 6 tahun.
Pada peringkat ini kanak-kanak akan
mula sedar perbezaan jantina daripada orang lain dan mereka juga tahu
membezakan peranan lelaki dan perempuan. Pada tahap ini juga mereka akan suka
bermain dengan alat jantina. Jika salah dibimbing, kanak-kanak ini akan
mengalami kegagalan seperti takut alat kemaluan dipotong untuk kanak-kanak
lelaki manakala kanak-kanak perempuan iri hati pada alat jantina budak lelaki.
Kanak-kanak lelaki suka menarik perhatian ibu mereka dengan mengikut cara ayah dan mudah mengalami konflik Opedipus manakala kanak-kanak perempuan akan mengikut cara ibu mereka untuk menarik
perhatian ayah dan mudah mengalami konflik Electra.
4. Tahap
yang seterusnya ialah tahap latensi iaitu untuk kanak-kanak yang berumur 6
hingga 12 tahun.
Pada tahap ini tahap oral, anal dan falik diintegrasikan.
Untuk kanak-kanak lelaki mereka akan beralih punca keseronokan dengan bermain
bersama rakan sebaya manakala kanak-kanak perempuan bermain masak-masak, anak
patung, kahwin-kahwin. Kanak-kanak lelaki akan cuba menjadi maskulin manakala
kanak-kanak perempuan akan menjadi feminim.
5. Akhir
sekali ialah genital iaitu individu yang berumur 12 tahun ke atas.
Zaman ini
individu akan melalui tekanan keterlaluan dan stress. Pada tahap ini, akan
lahirnya isu seksual iaitu tertarik dengan berlainan jantina. Mereka yang
berjaya mengatasi masalah ini akan menjalani kehidupan normal, mampu bekerja
dengan produktif. Remaja juga akan sedia untuk jadi orang dewasa yang berfungsi dan
menjalankan tangunggjawab dengan sempurna.
TAKRIFAN ID, EGO & SUPEREGO
- Id
”Id” merupakan bahagian personaliti manusia
yang tidak diorganisasikan, mentah dan bersifat neutral di dalam pemikiran
seseorang. Ianya merupakan elemen struktur personaliti yang bertapak secara
semulajadi, diwarisi dan telah sedia wujud sejak dilahirkan. Kepuasan swadiri
secara mendadak(immediate gratification) akibat desakan biologi seperti
memenuhi kehendak perasaan lapar, dahaga dan ransangan seks adalah antara
gelaja-gejala yang ditangani secara semulajadi oleh ”Id”. Justeru, ”Id” dilihat
sebagai sebagai suatu tenaga yang primitif, tidak teratur, tidak rasional serta
berorientasikan memenuhi kehendak yang bertunjangkan kepuasan maksima. Malah,
sebagai satu daya tenaga yang begitu primitif, ”Id” bolehlah diandaikan sebagai
penggerak psikologikal yang tidak perlu dipelajari.
- Ego
Berbeza dengan ”Id”, ”Ego” tidak wujud secara
semulajadi, sebaliknya berkembang secara berperingkat, penuh dengan persepsi,
menginginkan kemajuan diri serta berkemampuan menyesuaikan fungsinya mengikut
isu dan persekitaran. Elemen ”Ego” mula bertapak dan berkembang melalui proses
sosialisasi dan identifikasi diri dengan individu lain serta objek-objek yang
wujud di persekitarannya selepas dilahirkan. Ianya juga dilihat sebagai elemen
yang berkemampuan membuat keputusan, mengawal perlakuan, memberikan
pertimbangan malah berupaya merungkaikan permasalahan dalam kehidupan.
Kemampuan ini wujud dan terbentuk melalui pengalaman, proses sosialisasi dan
kebolehan memanfaatkan tenaga pemikiran secara realiti. Justeru, ”Ego”
disifatkan sebagai kuasa eksekutif dalam struktur personaliti yang beroperasi
berlandaskan prinsip realiti dalam kehidupan.. Maka kerananya, ”Ego” sentiasa
berusaha mencipta kepuasan dan mengelak kekurangan hidup secara rasional dan
boleh diterima oleh masyarakat.
- Super-Ego
”Super-Ego” merupakan elemen yang
mengimbangi dan mengawal konflik antara ”Id” dan ”Ego”. Ianya berkemampuan
mengenalpasti nilai-nilai positif dan negatif hasil proses sosialisasi
kehidupan individu di dalam institusi kekeluargaan dan kemasyarakatan.
”Super-Ego” juga boleh disifatkan sebagai pemantau yang mengawal gerak geri dan
perlakuan individu dalam mempraktikkan amalan dan larangan yang wujud di dalam
kehidupan masyarakatnya. Perlakuan yang ideal dan moralistik adalah tunjang
yang menjadi matlamat utama kepada peranan elemen ”Super-Ego” di dalam
pembentukan personaliti manusia. Kenyataan ini di dasarkan kepada
tanggungjawabnya menghalang individu mempraktikkan perlakuan yang bertentangan
dengan nilai-nilai positif, malah juga bertindak memotivasikan individu untuk
mempraktikkan nilai-nilai yang boleh diterima oleh masyarakatnya.
- Rumusan
”Id”, ”Ego” dan ”Super-Ego” merupakan tiga
elemen penting yang membentuk struktur personaliti manusia. Ketiga-tiga elemen
ini saling mempengaruhi antara satu sama lain hingga memberikan impak terhadap
perlakuan individu di dalam kehidupannya. Malah, ”Id”, ”Ego” dan ”Super-Ego”
juga dilihat berperanan merungkai misteri di sebalik konflik dan kecelaruan
pembentukan personaliti dengan mengukur tahap elemen yang menguasai diri
seseorang. Pengukuran kepada elemen-elemen ini boleh menyumbang kepada
penentuan tanda aras kecenderungan manusia untuk mengamalkan nilai-nilai
kemanusiaan atau kehaiwanan.
TAHAP KESEDARAN
Bagi menerangkan teori
psikoanalitik ini, Sigmund Freud telah membahagikan tiga tahap
kesedaran di dalam diri seseorang manusia. Tiga tahap tersebut ialah
alam sedar, alam pra sedar dan alam tidar sedar. Setiap tahap kesedaran itu
mempunyai huraian yang berbeza antara satu sama lain. Bagi menerangkan
tahap-tahap kesedaran tersebut, Sigmund Freud telah membuat analogi dengan
membuat persamaan terhadap seketul ‘iceberg’ yang besar. Seperti yang kita
sedia maklum ‘iceberg’ ini biasanya akan terapung di atas permukaan air. Beliau
menerangkan bahawa kedudukan dan tahap pemikiran manusia adalah sama juga
seperti struktur iceberg.
Alam sedar merupakan tahap dimana ia merangkumi apa
sahaja yang seseorang sedari tentang perkara-perkara tertentu. Alam sedar
berkaitan dengan pemikiran, sensasi, perasaan, dan ingatan. Dalam erti kata
lain ialah apa-apa yang kita sedang rasakan, ingatkan dan fikirkan pada masa
kini. Semua perkara ini adalah perkara yang kita sedari sepenuhnya. Sebagai
contohnya kita sedang gembira, marah, sepi, lapar, kenyang, inginkan sesuatu
dan sebagainya lagi. Berdasarkan iceberg yang dirujuk oleh
Freud itu tadi, peringkat alam sedar adalah di bahagian paling atasiceberg yang
timbul.
Alam pra sedar ialah tahap dimana ia mengandungi
ingatan-ingatan yang tidak disedari pada masa kini, tetapi sebenarnya
ingatan-ingatan tersebut dapat dan boleh disedari melalui proses memberi
perhatian dan mengingat semula. Misalnya disini, katakanlah kita tidak ingat
apa warna baju yang telah kita pakai semalam, tetapi perkara ini sebenarnya kita
boleh ketahui dengan mengingat semula, kesannya proses ingatan itu dapat
membuatkan diri kita sedar. Alam pra sedar ini berada pada tahap di antara
tahap alam sedar dan alam tidak sedar, pada bahagian iceberg ia
digambarkan berada di antara bahagian iceberg yang yang timbul
dan bahagian iceberg yang tenggelam.
Tahap kesedaran ketiga
ialah alam tidak sedar. Tahap ini menurut Freud adalah merupakan
tahap yang paling penting. Pada tahap ini, ingatan-ingatan yang tersimpan pada
waktu dahulu disisihkan daripada tahap sedar disebabkan oleh kerana tidak
membuatkan seseorang selesa dan membawa kebimbangan, sesuatu perkara boleh
menyebabkan perubahan-perubahan yang berlaku di dalam emosi. Freud juga
mengatakan bahawa tahap kesedaran adalah merupakan asas kepada tingkah laku
manusia. Tahap alam tidak sedar ini mengandungi kesemua naluri (seksualiti) dan
keinginan yang tidak dibenarkan masuk ke alam sedar. Tahap ini digambarkan
dengan bahagian iceberg yang terletak dibawah permukaan air. Freud mengatakan
bahawa hanya pakar sahaja yang boleh memahami tahap alam tidak sedar seseorang
berdasarkan teknik perkaitan bebas (free association).
TEORI KOMPLEKS ELEKTRA & OEDIPUS
[Kompleks Electra] adalah istilah
psikoanalisis yang digunakan untuk menggambarkan perasaan romantis seorang
gadis terhadap ayahnya dan marah terhadap ibunya. Seperti halnya Electra
complex, pada kanak-kanak lelaki juga terjadi Oedipal Complex [kompleks Oedipus].
Menurut Sigmund Freud, perkembangan
psikoseksual seorang anak perempuan pada awalnya melekat pada ibunya. Ketika ia
menemukan bahwa ia tidak memiliki penis (gejala ini dalam psikologi disebut
penis envy), ia menjadi melekat pada ayahnya dan mulai membenci ibunya, yang
menganggap ibunya telah melakukan “pengebirian dirinya”. Freud percaya bahwa
seorang anak perempuan kemudian mulai mengidentifikasi dan meniru ibunya karena
takut kehilangan cinta ayahnya.
Istilah Electra Kompleks memang sering
dikaitkan dengan Freud, namun sebenarnya Carl Jung telah menciptakan istilah
ini pada tahun 1913. Freud sendiri menolak istilah tersebut, karena
menggambarkan penyederhanaan upaya untuk memahami analogi antara sikap dari dua
jenis kelamin. Freud sendiri menggunakan istilah Oedipus sebagai sebuah sikap
feminin untuk menggambarkan apa yang sekarang kita sebut sebagai Electra
complex [Kompleks Electra].
Sedangkan Oedipal Complex [kompleks
Oedipus] merupakan suatu istilah yang digunakan oleh Freud dalam teorinya
tentang tahap perkembangan psikoseksual untuk menggambarkan perasaan seorang kanak-kanak lelaki yang mencintai untuk ibunya, disertai rasa cemburu dan kemarahan
terhadap ayahnya. Menurut Freud, kanak-kanak lelaki itu ingin memiliki ibunya dan
menggantikan ayahnya. Oleh anaknya, sang ayah dilihat sebagai pesaing untuk
mendapatkan kasih sayang ibunya. Oedipal Complex terinspirasi dari karakter di
Sophocles [cerita kuno yunani] dimana ‘Oedipus Rex yang secara tidak sengaja
membunuh ayahnya dan menikahi ibunya’.
No comments:
Post a Comment